26 Şubat 2021

Ateizm Üzerine Bir Kısa Düşüncem


Her ne kadar farklı tanımlar yapılsa da bana göre Ateizm, teoloji taraftarlarının "Tanrı'nın buyruğu" diye öne sürdüğü argümanları bilimsel bir form içinde reddeden ideolojik/felsefi bir bütünlüktür. Ateist ise bu bütünlüğün taraftarı veya aktivistidir.

Bu tanımlamamdan yola çıkarsak Ateizm'in bir "inkarcılık" olmadığını görürüz, çünkü "inkâr", var olan veya gerçekleşmiş bir şeyin reddidir. Örneğin sizin bir televizyonunuz varsa ve siz de "Hayır, televizyonum yok!" diyorsanız bu inkardır. Yemek yememişsiniz, aç olup olmadığınızı soruyorum. Siz, "Yemek yedim." diyorsanız bu da bir inkardır.

Yine bana göre olan tanımlamamdan devam edersek, Ateizm bir inanç değildir. Din ile bağlantılı olan insanların sık sık "İşte, sen de inanmıyorsun, bu da bir inanç!" demelerinin iler-tutar bir yanı bulunmamaktadır. Çünkü ateistler teoloji taraftarlarının öne sürdükleri argümanları reddederken, örneğin, "Sizin inandığınız Allah'a ben inanmıyorum." demez, "Öne sürdüğünüz argümanlar, şu, şu ve şu kanıtlardan ve nedenlerden dolayı gerçek olamayacağı için "Reddediyorum.", der.

İnanç kavramının hem teolojik hem de sosyolojik içeriğini bilmek zorunda olduğumuz için bunu açmaya çalışayım: İnanç, gerçekleşmemiş herhangi bir olayın kanıt dışı kabulü demektir. Teoloji içindeki anlamı, "Kutsal" olarak isimlendirilen kitapların ve bağlaşıklarının sorgusuz kabulü anlamındadır. Tüm din kitaplarında Allah'ın sözlerinin sorgulanamayacağı bildirildiği için birey (ve giderek toplum(lar) inanırlar. "Gerçek"miş gibi düşünürler, düşündürülürler…

Bir ateistin en öne çıkan karakteristik özelliği, araştırıcı olmasıdır ve (yine bana göre) şöyle bir rota izlemelidir:

Bilmediği A konusunda gözlem yaparak bilgisini günceller üç kategoriye ayırır:

1) Bilgi düzeyim "İyi",
2) Bilgi düzeyim "Orta",
3) Bilgi düzeyim "Zayıf), der… Konumuna göre tekrar araştırmalar, sorgulamalar yapar ve konuya ilişkin verileri, karşıt verileri toplar ve bir analiz yapar. Sağlıklı bir analiz yaptığını düşünürse bir hipotez oluşturup test yapar. Test sonucu hipotez yanlışlanmışsa başa dönülür ve tekrar edilir ama eğer doğrulanmışsa bu defa ilgili A konusu hakkında teori oluşturarak deneyim yapar. Deney başarılı ise teori doğrulanır ve noktalanır. Yanlışlanmışsa nedenini iki yerde arar: Ya teori hatalıdır ya da gözlem veya ikisi birden hatalıdır. Bu durumda teorisi doğrulanıncaya kadar tekrarlar.

Yani ateist tüm fenomenlere nesnel yaklaşır ve sözünü söyler.


26 Şubat 2021

Yorumlayın Paylaşın :)

Paylaşan: verified_user

0 Post a Comment: