03 Temmuz 2021

Teolojik Monologlarım 01 (Allah'ın Tek Olduğu(!) Sonucuna Ulaşmak)

Gerek sosyal medyada gerek pratik yaşamımda arada bir inanırlarla sohbet etmekteyim. Sosyal medyadaki sohbetlerimde İnanırlarca kurulan her on cümleden sekizi +18 niteliğinde olsa da pratik yaşamımdaki sohbetlerimde bu durum olmuyor. En azından bana yönelik bir +18 ile karşılaşmadım.

-Bu bir masa, değil mi?
-Yok, değil; inancıma göre bu bir ayakkabı bağıdır.

Özünde bir "inanç" ile tartışılamaz. Ne kadar kanıt getirirsek getirelim ne kadar örnekleyeceksek örnekleyelim "Ben inanıyorum." dediği anda zaten noktalanmış olur. Bunun en büyük iki nedeni psikolojideki "Öğretilmiş Çaresizlik" ile aşağı-yukarı eşzamanlı olarak araştırmamanın kanıksatılmasıdır.

Ben: Doğada her şey ne kadar da düzenli işliyor. İnsanlar ölüyor, yerine başka insanlar doğuyor; ağaçlar hep belli dönemlerde meyve veriyor, belli dönemlerde çiçekler açıyor; gezegenimiz belli dönemlerde soğuk, belli dönemlerde sıcak oluyor; kuşlar ve balıklar belli dönemlerde belli bir yere gidip sonra geri dönüyor. Falan… Ne kadar muhteşem bir döngü, değil mi?
Erdem: Evet, farklı olumsuzlukları es geçsen de gözlerimize dar bir alanı verirsek böyle bir görüntü ile karşılaşmaktayız.
Ben: Ne darı yaa! Dünya diyorum, dünya… Hatta bütün evren böyle değil mi?
Erdem: Hah, dünyayı bitirdik(!) sıra evrene geldi!
Ben: Sen ateist olduğun için görmek istemiyorsun. Gözlerini açsan Allah'ın varlığını görecek ve iman edeceksin ama gözlerin açık değil, kulakların zaten sağır…
Erdem: Peki, tamam. Senin verdiğin örneklerle karşılaştırman için ben de sana sorayım: 1) Depremler neden döngüsel davranmıyor? 2) Volkanlar neden döngüsel patlamıyor? Kuşların hepsi neden göçmen değil? 3) Binlerce çeşit hastalık var. Neden insanlar aynı hastalıktan ölmüyor? 4) Bir kazada kolunu kaybeden insanın yeni kolu neden olmuyor? 5) Gün doğumu ve batımı neden aynı anlarda olmuyor vb. vb… Bu türden yüzlerce, binlerce soru sorabilirim.  
Ben: Ne bileyim yaa!
Erdem: Ama döngüselleri biliyorsun. Eğer döngüseller Allah'ın varlığının bir kanıtı ise döngüsüzler de onun yokluğunun kanıtı olmuyor mu?
Ben:??!!
Erdem: Bunları boş verelim, bu tür çocukça örneklerle Allah'ın varlığı kanıtlanamaz.
Ben: Eee, peki nasıl kanıtlanır?
Erdem:Bu "kanıt" olayı senin işin… İnanan sensin, kanıt bana düşmez. Kaldı ki benim açımdan şimdiye kadar "kanıt" diye bir sorunum olmadı ama sana daha basit bir sorum var, çünkü senin söylediğini ben tüm doğayla bütünleştirerek sormak istiyorum. Önce genellememi yapayım: Tek bir tane kuarktan boyutlarını bilmek bir yana, hayal bile edemediğimiz evrenin kendisine kadar her şeyin senin söylediğin gibi döngüsellik içinde olduğunu bir an için kabul edelim:
Ben: Edelim.
Erdem: Dediğim gibi bir kuarktan evrenin kendine kadar her şey çok düzgün çalışmaktadır. Bunu hepimiz görüyoruz, hiçbir kuşkumuz yok. Sen ve senin gibi inananlar nasıl bir yöntem, nasıl bir işlem, nasıl bir kıyaslama falan yapıyor ve Allah'ın 1 tane olduğu sonucuna ulaşıyorsun?

03 Temmuz 2021

Yorumlayın Paylaşın :)

Paylaşan: verified_user

0 Post a Comment: